fredag 17 juli 2009

Falskmyntarna

Fick en DVD av en kompis som tack för lite datorassistans för några veckor sedan, med den tyska originaltiteln Die fälscher. Det var en film som jag läst om tidigare, men som jag tyvärr aldrig haft chansen att se. När jag inte hade något speciellt för mig i helgen passade jag därför på att se den.

Filmen utspelar sig under andra världskriget, en tidsperiod som jag alltid funnit fascinerande, och bygger på verkliga händelser. En framgångsrik judisk småskurk och förfalskare, Salomon 'Sally' Sorowitsch, lever ett bekvämt och rikt liv tills han grips av tysk polis i slutet av trettiotalet. Han hamnar snart i ett koncentrationsläger, men till skillnad från sina mindre lyckligt lottade medfångar har ödet andra planer för honom än arbete och gaskamrarna. Nazisterna har dragit igång en operation för att underminera engelsmännens och amerikanarnas ekonomier genom att förfalska och trycka upp mycket stora mängder falska pund - och dollarsedlar. För att lyckas med detta har de satt samman ett helt team med fångar bestående av framgångsrika förfalskare med olika specialområden. Sally, som den mest meriterade förfalskaren, får ledarrollen i gruppen.
Resten av filmen följer deras kamp för att framställa förfalskade sedlar och därmed hålla sig vid liv, samtidigt som de brottas med samvetskval när de behandlas mycket bättre än sina medfångar som finnas alldeles utanför de baracker de jobbar i, och vetskapen om att de faktiskt hjälper nazisternas kriginsats, med allt vad det innebär.

Det är en ganska långsam film, det bör man vara medveten om, men med kvalitet av detta slag så känns filmen aldrig lång eller tråkig. Som helhet en mycket stark film med fina skådespelarinsatser, ypperlig rekvisita som gör att platserna känns autentiska, situationer som får en att fundera på hur man själv resonerat i samma sits och framförallt en lysande insats från Karl Markovics som Sally. Söker du en film med lite mer djup och mening än den vanliga fredags-popcorn-filmen så rekommenderar jag denna. Har du dessutom ett historiskt intresse så desto bättre =)

http://www.imdb.com/title/tt0813547/

2 kommentarer:

  1. Eyy! :D
    Tänk att du sett filmen nu?! Hehe!
    Den verkar ju ha fått ganska bra betyg också?! Så bra att den kom till sin rätt! ;)
    Själv har jag lyckats se en vanlig fredags-popcorns-film - Happy go Lucky, jag tycker den var kass.. hehe.. Vi hörs!

    SvaraRadera
  2. Hehe, japp, det var en bra film, tysk kvalitet rakt igenom :)Du kan få låna den av mig då :P

    SvaraRadera