onsdag 11 augusti 2010

Inception

En av sommarens underligaste och mest intetsägande, men samtidigt intresseväckande, trailers får tillskrivas filmen Inception. När jag såg den för första gången förstod jag inte alls vad filmen handlade om. Andra gången jag såg den förstod jag lika lite, så jag gav upp. Men det trailern gjorde var att plantera ett frö av nyfikenhet. Så utan att veta vad filmen egentligen handlade om så satt jag där i biosalongen några veckor senare. Det var en intressant och befriande upplevelse. Inga förväntningar, inga farhågor. Bara en historia som skulle berättas.

Eftersom trailern inte presenterade filmens historia på ett speciellt bra sätt, så får jag göra ett försök. Filmen är en thriller, med en del actioninslag. Leonardo Dicaprio gör huvudrollen som Dom, en expert inom ett mycket udda område. Han kan nästla sig in i människors hjärnor genom deras drömmar. Genom att bygga upp virtuella miljöer så Dom få offret att tro att han fortfarande är vaken, och i denna fantasivärld avslöja de hemligheter som DiCaprios uppdragsgivare vill att han ska extrahera. Kort sagt, upplagt för att det ska bli grötigt och komplext. Vilket det också till viss del blir. Det gäller att vara alert när man tittar på Inception, för tappar man fokus ett tag så kan det vara svårt att förstå vad som händer. Faktum är att Inception är något så ovanligt som en amerikansk film där tittaren faktiskt får
fundera lite själv, allt presenteras inte på ett övertydligt sätt. Det är något jag gillar. Fast det finns förstås gränser för hur mycket man kan lämna till tittaren. Inception närmar sig troligen gränsen för hur mycket man kan begära att en "Svensson" ska behöva tänka under en biofilm.

Åter till filmen. Grunden i historien är uppdraget som Dom får: att placera en idé i en persons undermedvetna, något som allmänt anses vara omöjligt. Som betalning för detta erbjuder hans uppdragsgivare att rensa Doms brottsregister så att han kan återvända till USA och därmed träffa sina barn igen. Naturligtvis accepterar Dom uppdraget, men för att lösa sin uppgift blir han tvungen att rekrytera ett antal personer för att hjälpa till och tillsammans ger de sig på sin "omöjliga" uppgift.

Inceptions miljöer är storslagna och häftiga. Specialeffekterna på många sätt imponerande, speciellt i de scener när de virtuella miljöerna skapas. Som exempel kan nämnas hur en del av en stad plötsligt viks upp i nittio grader, en effekt jag aldrig sett tidigare. Skådespeleriet är också mycket bra. Leonardo DiCaprio levererar en trovärdig och något dyster karaktär, plågad av sitt förflutna. Kanske inte DiCaprios mest spännande karaktär, men de andra personerna kring honom är tillräckligt intressanta för att man inte bryr sig så mycket om det. Ken Watanabe är som alltid lysande och även Tom Hardy kräver ett omnämnande.

Som helhet en spännande film med imponerande specialeffekter där tittaren får använda sig egen hjärna när det dyks ner i människors drömmar, både en, två och tre gånger efter varandra. Jag ger den 8 av 10 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar