fredag 21 oktober 2011

Captain america

Jag hade starka reservationer emot denna film när den gick upp på biograferna. Det verkar som om filmbranschen inte kan få nog av seriehjältar och det får dem att dra fram den ena obskyra hjälten efter den andra för att få till en ny Batman eller Spiderman. Det senaste försöket är alltså Captain America, en hjälte som jag haft i stort sett noll kontakt med i min barndom. Som man kan ana genom namnet så är han förstås stor i USA. Det var också detta som gjorde mig avigt inställd till filmen. Hur kan en film om en hjälte som heter Captain America inte bli den svulstigaste, mest moralpredikande och patriotiska film du någonsin sett? Nej, precis...
Det blev alltså inte en biobesök den gången, men när den senare dök upp på dvd så passade jag på att se den en kväll då jag inte hade så mycket annat för mig.

Till stor del besannades givetvis mina fördomar, men det blev ändå inte så mycket att det skymde handlingen och fick en att vilja skrikvomera. Visst är den patriotisk. Visst är den svulstig och visst är den moralpredikande, men trots detta så var filmen inte helt utan charm. Actionsekvenserna är välgjorda, Chris Evans är väl lämpad för rollen som Captain America och Hugo Weaving är förstås alltid sevärd, speciellt som ond nazistisk skurk! Just att filmen utspelar sig under andra världskriget är något som får filmen att stå ut en aning från de andra filmerna i genren och ger en bra inramning till filmen som helhet. Det är även välkänt att nazister alltid är de bästa skurkarna, så även det ger pluspoäng! Till detta kommer många häftiga miljöer, en liten portion humor och några romantiska intressen. Som sammanfattning en ganska förutsägbar och banal film, men inte helt utan mysfaktor och med lättsam underhållning. Gillar du Spiderman eller X-men så kommer du nog gilla den här också.

Betyg: (5/10)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar