torsdag 16 april 2009

Kandidaten


Det är inte speciellt ofta jag ser på danska filmer, men det händer. De flesta jag sett har varit draman som hållit hög kvalitet, med en bra story och starka skådespelainsatser. Det var därför spännande att se thrillern Kandidaten på filmhyllan eftersom den representerade en genre av dansk film jag inte sett tidigare. Nåväl, till recensionen...

Handling
Precis som de tidigare danska filmer jag sett så håller skådespeleriet i Kandidaten en hög klass, åtminstone nordisk sådan. Storyn kretsar kring den framgångsrike advokaten Jonas Bechmann som lever ett bekymmersfritt "high life" med stora framgångar i rättsalen. När hans far omkommer i en bilolycka så börjar hans liv emellertid så sakta ta en dramatisk vändning till det sämre. Jonas är övertygad om att någon tagit livet av hans far och lägger ner all sin tid på att försöka bevisa detta, något som tär på hans relation till sin sambo och på hans egen hälsa. Saker och ting blir dock riktigt otäckt när han efter en festkväll vaknar upp i ett hotellrum med en död kvinna i duschen. Någon är uppenbarligen ute för att sätta dit honom.

Reflektioner
Om du tycker storyn verkar intressant så råder jag dig till att inte läsa på baksidan av filmen, det är rätt vanligt att baksidor av filmer avslöjar mer än de borde vad gäller både handling och bilder. För denna film delar många likheter med en amerikansk film och är man medveten om detta på förhand, vilket jag var, så tog det tyvärr lite udden av filmen. Hade jag inte läst om att så var fallet hade jag med stor säkerhet njutit av filmen än mer. Trots detta så är filmen en spännande thriler där man snart sympatiserar med Jonas och den till synes hjälplösa och orättvisa situation han hamnat i. Huvudpersonens transformation från framgångsrik advokat till jagad brottsling är intressant att se och du märker snart att du dras in i handligen och din hjärna går på högvarv för att försöka lista ut hur allting hänger ihop. Så letar du efter en välspelad thriller nästa fredagkväll så se åt grannlandet Danmark.

Betyget blir gott (6/10) och hade nog blivit en 7:a om jag inte läst baksidan först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar