onsdag 21 april 2010

Filmtips

Återigen tänkte jag rekommendera några nya filmer som jag sett. Min tanke med de här tipsen är att fungera lite som ett filter för er vanliga filmtittare. Jag ser mycket film, både bra och dålig, och de jag lägger upp här har passerat flera kvalitetskontroller. Anledningen till att de inte alltid dyker upp regelbundet (tanken var i början att jag skulle ha några tips varje vecka) är att jag inte ser tillräckligt många filmer som jag anser värda att rekommendera. Så även i fortsättningen kommer tipsen komma när jag samlat på mig ett gäng.

Thriler - För drygt en vecka sedan såg jag filmen Harry Brown. Namnet säger förstås inte så mycket, det var nog anledningen till att jag missade filmen, som faktiskt kom ut redan 2009. Filmen utspelar sig i en av de mindre fina av Londons förorter där en äldre man, Harry Brown, gestaltad av Michael Caine, lever. Hans fru är sjuk och hans dagar är ganska ensamma och händelselösa, med besök till sjukhuset som en av få distraktioner. Hans bästa, och tills synes enda vän, är en man i hans egen ålder och de umgås oftast på den lokala puben. Den stillsamma vardagen slås dock snart i spillror när Harrys fru går bort och hans vän blir mördad av ett gäng av ungdomar som gör hela området osäkert. Med de personer som han älskar borta, så finns det inte längre någonting kvar som hindrar honom från att konfrontera gänget som mördade hans vän och därmed riskera sitt eget liv. Han bestämmer sig för att hämnas sin väns död. Från denna punkt tar filmen en lite annan vändning och blir mer våldsam när Harry ger sig på jakt efter mördarna. Den åldrande Caine är utmärkt som godhjärtad pensionär som fått nog av att trakasseras av ungdomsgäng och ignoreras av polisen. Bra realism i miljöerna, aktuellt ämne och fina skådespelarinsatser lyfter denna film.

Harry Brown/


Drama - Five minutes of heaven var lite av en chansning. Jag har inget emot ett bra drama, men historien måste intressera mig. Så var inte fallet i denna film, det var snarare Liam Nessons namn som lockade in mig. Det var dock inget val jag senare ångrade. Filmen handlar om en man som begår ett otäckt brott som ung och som långt senare i livet inser att han inte kan gå vidare i sitt liv utan att försöka konfrontera vad som hänt. Sättet han väljer är att försöka få det enda vittnet till hans brott att träffa honom. Vittnet är själv svårt sargad av vad som hänt och under den nervösa ytan kokar han av hämndbegär. Han vill döda den man som i hans tycke förstört hans liv. Vägen fram till mötet visar sig emellertid bli svårare än beräknat. Det här är en lugn film som främst drivs av dialogen och skådespelarnas känslor. Liam Neeson är som alltid stabil och bra, men det är James Nesbitt som stjäl showen. Hans porträtt av Joe Griffen är smått fantastiskt och biter sig fast i ens medvetande. Klart sevärd för er som gillar ett välspelat och tänkvärt drama.

Five minutes of heaven

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar