söndag 4 april 2010

The Lord of the Rings: bluray

Fick en fråga för ett par dagar sedan angående hur kvaliteten på den nyligen släppta ringen-trilogen var på bluray. Jag rapporterade tidigare om att den hett efterlängtade filmsamlingen äntligen fanns i HD. Det jag också rapporterade om var att det endast var bioversionerna, vilket också var anledningen till att jag efter att ha läst en tidig, och ganska sparsmakad, recension, lade det hela till handlingarna och började vänta på den RIKTIGA trilogin, det vill säga den med de förlängda versionerna. Det slog mig dock att jag nog kanske, trots allt, borde ge lite vägledning till kvaliteten även på denna, något anemiska, samling.

Efter att ha kikat runt litet på nätet kan jag konstatera att kvaliteten inte är så hög som många hoppats på. Filmerna är inte någon katastrof vad gäller bildkvalitet, men lämnar trots allt en del övrigt att önska. Speciellt den första filmen verkar ha problem med bildkvalitet, men ju längre fram man kommer i trilogin, desto bättre blir även kvaliteten. Det sammanlagda betyget för filmerna hamnar trots allt överlag på tre av fem, vilket inte är så tokigt. Som sammanfattning kan man säga att kvaliteten är ojämn, att extramaterialet faktiskt är på vanlig dvd och att det därför kan löna sig att vänta tills de förlängda versionerna dyker upp. Det tänker åtminstone jag göra.

Eftersom jag inte har köpt filmerna själv så överlämnar jag själva detaljarbetet till de kunniga människorna på high-def digest. Nedan finns en länk till deras recension:

Recension

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar